Persberichten
dinsdag, 16 apr 2024

Vlaams Belang wil LEZ-zones afschaffen

Foto: iStock. Vlaams Belang wil LEZ-zones afschaffen

Het Vlaams Belang pleit resoluut voor de afschaffing van de lage-emissiezones (LEZ). “Net als rekeningrijden en bepaalde snelheidsregimes is het gewoon een instrument om de automobilist uit te melken”, zegt Vlaams Parlementslid Bart Claes (Vlaams Belang). “LEZ-maatregelen zijn bovendien bijzonder asociaal, want ze zorgen er vooral voor dat mensen die zich niet om de zoveel jaar een nieuwe wagen kunnen aanschaffen, zich niet meer in eigen stad kunnen verplaatsen.”

Voor het Vlaams Belang is het meer dan duidelijk dat de LEZ-maatregelen in Brussel, Antwerpen en Gent niet werden ingevoerd ter bescherming van het milieu, maar louter omwille van de centen. “De hoogte van de boetes zeggen immers alles. Voor eenzelfde overtreding betaal je in Antwerpen 150 euro, en in Brussel zelfs 350 euro. Onze LEZ-steden zijn met grote voorsprong de duurste in Europa en haalden al miljoenen euro’s op. In Parijs bedraagt een LEZ-boete bijvoorbeeld 68 euro, in Madrid 45 euro en in Oslo 29 euro”, merkt Claes op. “Zeker omdat het effect van de maatregelen in kwestie op de luchtkwaliteit hoogst onduidelijk is, vallen die extreem hoge boetes niet te verantwoorden.”

“Mobiliteit mag nooit een privilege zijn”

Het Vlaams Parlementslid beschouwt de LEZ-maatregelen als ronduit asociaal. “De gewone Vlaming, die hierdoor zijn of haar stad niet meer in kan, mag wel het belastingvoordeel van de elektrische wagens betalen”, aldus Claes, die opmerkt dat de LEZ-regeling nog zal verstrengd worden in 2025, 2027 en 2028. “Het is niet aan gemeentes om uitzonderingsmaatregelen op te leggen aan bepaalde types van vervoer, en al zeker niet wanneer er een sociaal aspect aan verbonden is.

“Mobiliteit mag nooit een privilege zijn, maar dat wordt het natuurlijk wel wanneer men mensen die zich geen nieuwe wagen kunnen veroorloven, gaat bestraffen”, besluit Claes. “Als men minder verkeer in de stad wil, mag dat niet met discriminatie of met een klassensysteem. Dan moet bijvoorbeeld bekomen worden door de toegang tot de stadscentra te beperken tot het lokale verkeer of het werkverkeer.”